پنجشنبه 27 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ درياچه سقالکسار کجاست | امکانات تفریحی آن (1402)

⚡ درياچه سقالکسار کجاست | امکانات تفریحی آن (1402)

⚡ درياچه سقالکسار کجاست | امکانات تفریحی آن (1402)


نویسنده: عسل غضنفری
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ درياچه سقالکسار کجاست | امکانات تفریحی آن (1402) جهت اجاره و رزرو



ایران با جاذبه‌های گردشگری معروف است؛ سرزمین سنگ‌نگاره‌ها و طبیعت بکر که هرکسی را مدهوش می‌کند. کشور چهار فصل که در گوشه‌ای جامه برف می‌پوشد و در سوی دیگر دامنی از جنس گل‌های بنفشه بر تن دارد. دریاچه‌ها و روستاهای خوش‌آب‌وهوا در گوشه و کنار این سرزمین پذیرای مسافران ایرانی و خارجی هستند.

در این میان، شمال گزینه اول برای تمام سفرهای خانوادگی است؛ زیبا، پاکیزه، شلوغ و پرخاطره. زیبایی‌های گیلان تمام نمی‌شوند و هر بار حرف جدیدی برای گفتن دارد. از درخت نخل‌ و نم‌نم باران که بگذریم، گردش اطراف شهر و تماشای دریاچه‌ها حس‌وحال دیگری دارد. اگر تصمیم دارید به جاده بزنید و از آب‌وهوای شمال کشور بیش‌ترین بهره را ببرید، این مقاله برای شماست. 

قایق سواری در سقالکسار

نمای دریاچه سقالکسار

گردش در دریاچه سقالکسار

در فاصله ۱۶ کیلومتری رشت، روستای زیبا و سرسبز به اسم سقالکسار قرار دارد. لحظه ورود به روستا با خوشه‌های طلایی رنگ و مزارع برنج روبه‌رو می‌شوید. عطر دل‌نشین شالی اولین چیزی است که در خاطرتان می‌ماند. 
در کنار روستا، سد خاکی و دریاچه سقالکسار قرار دارد. جایی میان درختان بلوط، پاک‌ترین دریاچه گیلان قرار گرفته و مردم را به تماشا دعوت می‌کند. آب دریاچه از ریزش جوی و چشمه‌ساران تأمین می‌شود و مثل آیینه پاک و شفاف است. از زیبایی دریاچه که چشم بردارید، با فضای جنگلی اطراف روبه‌رو می‌شوید. عطر طراوت و تازگی درختان و صدای باد احساس زندگی در جنگل را منتقل می‌کند. قارچ‌های رنگی و خودرو منظره زیبایی کنار درختان ایحاد می‌کنند و بدون‌شک با دیدنشان ذوق‌زده می‌شوید. احتمالا در گشت‌وگذار اطراف دریاچه با سگ‌ها و حیوانات اهلی روستایی‌ها هم روبه‌رو می‌شوید.

کافه دریاچه سقالکسار

کافه در دریاچه سقالکسار

یک خانه قرمز درست داخل دریاچه وجود دارد. مردم محلی حرف‌های زیادی درمورد آن دارند؛ به عقیده برخی این سازه یک خانه است و عده دیگری آن را یک خانه به شکل قایق می‌دانند. هرچیزی که هست، منظره زیبایی ایجاد کرده و با بالا آمدن آب پنهان می‌شود. پس اگر موفق به دیدنش شدید، حتما عکس بگیرید.
سد خاکی سقالکسار حدود ۴٠ سال پیش به درخواست "جعفر خوشحال" بنا شد تا مشکل آب‌یاری زمین‌ها را حل کند. مردم روستا به رسم تشکر، تندیس آقای خوشحال را در ورودی سد خاکی بنا کردند. حالا مردم آقای خوشحال را تماشا می‌کنند که تمام روز به نتیجه زحماتش زل می‌زند. 

دریاچه سقالکسار

کلبه رویایی در سقالکسار


امکانات دریاچه سقالکسار

هرجا که مردم باشند، فروشگاه‌ها هم هستند. دریاچه سقالکسار مجموعه کامل از هرچیزی که نیاز دارید را در خودش دارد؛ از سرویس بهداشتی و نمازخانه بگیر تا کافه‌ها و یک رستوران کوچک نزدیک به دریاچه. کافه رستوران سنتی حس‌وحال زندگی قدیم را زنده می‌کند و جای خوبی برای نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش است. اطراف دریاچه آلاچیق‌ها وجود دارند و استفاده از آن‌ها آزاد است؛ البته تعدادی از آلاچیق‌ها مربوط به کافه‌های اطراف هستند و باید هزینه پرداخت کنید. این موارد سد خاکی سقالکسار را به مکان دنج برای استراحت‌های یک یا چند روزه تبدیل کرده و مردم زیادی آن‌جا هستند. خوش‌بختانه جاده‌ای که به دریاچه می‌رسد، دریاچه صاف و هموار است و مشکل رفت‌و‌آمد ندارید. در حال حاضر امکان قایق‌سواری در دریاچه وجود دارد.

دریاچه سقالکسار

کمپ در سقالکسار


تفریحات در دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار مقصد گردشگران ایرانی و خارجی در تمام سال است؛ همین موضوع باعث سرمایه‌گذاری روی این منطقه می‌شود. درحال‌حاضر سقالکسار یک منطقه تفریحی است. شما می‌توانید زمانتان را به گشت‌وگذار در فضای اطراف دریاچه بگذرانید؛ یا مشغول قایق‌سواری شوید و عکس‌های خاطره‌‌انگیز ثبت کنید. پیکنیک کنار دریاچه به خانواده‌ها و جمع‌های دوستانه پیشنهاپ می‌شود؛ ساعت‌ها کنار آب بشینید و مشغول تماشای طبیعت شوید؛ یک فنجان چایی یا نوشیدنی گرم هم باشد که دیگر عالی می‌شود.
سقالکسار به عنوان پاک‌ترین دریاچه گیلان شناخته می‌شوید و دلیلش احترام مردم محلی به فضای‌سبز است. پیشنهاد می‌شود حرمت میزبان را نگه‌دارید و کیسه زباله همراهتان ببرید. از این‌ها که بگذریم، فضای سرسبز و پاک این دریاچه باب‌دل عکاس‌هاست؛ پس اگر به عکاسی علاقه دارید دوربینتان را آماده کنید!

دریاچه سقالکسار

قایق سواری در دریاچه


بهترین فصل سفر به سقالکسار

دریاچه و سد خاکی سقالکسار همیشه زیباست. در زمستان پیراهن برفی بر تن می‌کند و پاییز هزار رنگ در زمین و دریاچه نفش می‌بندد. با این وجود مسافران فصل بهار و بعد پاییز را بهترین زمان برای سفر به سقالکسار می‌دانند؛ دقیقا همان زمانی که درختان تازه شکوفه زدند و زندگی جریان دارد. آب‌وهوای سقالکسار در فصل تابستان گرم و مرطوب است؛ اما طبیعت سرسبز اطراف دریاچه ارزش تحمل را دارد.

دریاچه سقالکسار

آرامش در سقالکسار


شب در سقالکسار کجا بمانیم؟ 

دوست‌داران طبیعت کمپینگ را ترجیح می‌دهند. آن‌ها تمام شب را در فضای فوق‌العاده دریاچه و طبیعت می‌مانند و لحظه‌ای را از دست نمی‌دهند. فضای آزاد و دوری از دغدغه زندگی شهری حس آرامش منتقل می‌کند. البته برای این کار به وسایل کمپینگ نیاز دارید و باید با حشراتی که تابستان پیدایشان می‌شود، کنار بی‌آیید.
اگر اهل این داستان‌ها نیستید، نگران نباشید. روستای سقالکسار چند اقامتگاه بوم‌گردی و یک هتل تازه‌ساخت دارد و از مهمانان پذیرایی می‌کند. اقامتگاه بومی یک انتخاب فوق‌العاده برای تجربه زندگی روستایی است. در خانه‌های رنگی و کوچک زندگی کنید، غذاهای محلی آماده و میل کنید و تمام روز را در طبیعت بگذرانید. اطراف روستا کلبه‌های چوبی و خانه ویلایی هم وجود دارد که گزینه خوبی برای اقامت هستند.

سخن آخر

به پایان رسیدیم. سفر همیشه حال‌وهوای آدم را تغییر می‌دهد و چیزی در وجودمان را زنده می‌کند؛ احساسی که شبیه شور و شوق تمام‌نشدنی برای ماجرایی تازه است. با این وجود این‌که کجا برویم اهمیت بالایی دارد. شمال کشور همیشه میزبان مسافران است؛ به قول عده‌ای "تا بوده، همین بوده". در این مقاله یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان را بررسی کردیم. اگر تجربه سفر به دریاچه سقالکسار را دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. به امید روزهای خوش و حال‌وهوای خوش‌تر 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


1 01 اسفند 1398
1

پربازدید ترین مطالب

تگ